Laatste Nieuws                   Laatste update 16 juni 2021 

Hieronder wordt u op de hoogte gehouden van het laatste nieuws, reacties op artikelen en updates van de website.  Nieuw toegevoegd:

  • Geluidsoverlast in Friesland flink toegenomen door F-35, NOS-nieuws, omroep Fryslan, zie tabblad publicaties
  • Enquête: 65 procent tegen opening vliegbasis de Peel, artikel weekblad Peel en Maas, zie tabblad publicaties 

Geen zienswijze werkgroep op ontwerp voorkeursbeslissing luchtruim herziening 

Relevant voor de afweging om wel of geen zienswijze in te dienen is het ontwerp luchtruim herziening die Minister Van Nieuwenhuizen samen met staatssecretaris Visser op 13 januari 2021 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daaruit blijkt namelijk, dat het de bedoeling is het oostelijk en zuidoostelijk deel van het Nederlandse luchtruim, inclusief routestructuur en naderingspunten voor de diverse luchthavens opnieuw in te richten. Het bestaande zuidelijke militaire oefengebied TRA12 (regio Volkel, de Peel en Eindhoven) zou vervallen en de gebruiksfuncties ervan zouden naar het  noorden worden verplaatst. 

Het bestaande oostelijke militaire oefengebied TRA 14 en TRA 15 (regio voormalig vliegbasis Twente) zou moeten worden omgevormd tot een oefengebied van ongeveer 55 bij 55 kilometer op een nog te bepalen locatie. 


  • image001
    image001
  • test kaart vliegtuigen
    test kaart vliegtuigen


Uitbreiding van het bestaande militaire oefengebied in het noorden van Nederland waardoor een oefengebied in het zuidoostelijke deel kan komen te vervallen roept tegelijkertijd vraagtekens en verwachtingen op. Want wat betekent dit voor de plannen met vliegbasis de Peel?

Duidelijk is dat de meeste overlast die de Peel bij reactivering met zich meebrengt voor de omgeving zal blijven bestaan want oefenen in de directe omgeving van een basis (starten en landen, laagvliegen) moet volgens de nota mogelijk blijven. Het ontwerp luchtruim herziening geeft ons wel voldoende aanknopingspunten voor het proces straks en sterkt ons in onze eerder ingediende zienswijze tegen de voorgenomen reactivering van vliegbasis de Peel.

Belangrijk hiervoor is dat door verplaatsing van het zuidelijke militaire oefengebied naar het noorden en oosten, er minder vluchten met jachtvliegtuigen boven de zuidelijke provincies zouden plaatsvinden. Daarbij vraagt de werkgroep zich wel af of het oefenen in de directe omgeving van een basis (starten en landen, laagvliegen) bij activering van vliegbasis de Peel niet ten koste gaat van de veiligheid.  Gezien het aantal luchthavens in de buurt zal met de mogelijke uitbreiding van Vliegbasis De Peel en een toename van burgerluchtvaart, het vliegverkeer immers toenemen.

Gezien de opheffing van het zuidelijk militair oefengebied en daarvoor in de plaats komende civiel gebruik van deze ruimte is het onwaarschijnlijk dat het nog te bepalen oefengebied van 55x55 km in de omgeving van de regio Volkel, de Peel en Eindhoven zal worden gesitueerd.

Met het momenteel voorziene aantal F-35’s zouden er echter ook niet meer vluchten in Nederland plaatsvinden. Dat zou te maken hebben met de afname van het aantal jachtvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht. Die vervangt, zo valt in het document te lezen, de komende jaren 68 F-16’s door 46 F-35’s. Het aantal jachtvlieguren neemt daardoor de komende jaren af met 10 tot 20%. Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel heeft op basis van dit gegeven zich al vanaf het begin afgevraagd waarom vliegbasis De Peel dan heropend zou moeten worden. De extra geluidsbelasting die de F-35 t.o.v. de F-16 op de omgeving heeft komt in het ontwerp overigens niet aan de orde.

En ten slotte en niet onbelangrijk stelt de nota dat het de voorkeur heeft om naderend en vertrekkend luchtverkeer zoveel mogelijk af te handelen rekening houdend met geluidsbelasting op de grond. In de nota staan gebieden naar prioriteit geordend van weinig tot maximaal te ontzien wat betreft geluidsbelasting en verstoring op de grond. Dit betekent dat naast natura 2000- gebieden ook stiltegebieden als de Stippelberg  worden ontzien.

Al met al is de nota ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruim herziening geen reden voor de werkgroep om een zienswijze in te dienen tegen het ontwerp.

Het verzet van de werkgroep tegen de voorgenomen reactivering van de Peel blijft en zal straks worden gevoerd in het proces en de procedures die tot het Luchthavenbesluit moeten leiden om de Peel te reactiveren. De kanttekening t.a.v. de extra geluidsbelasting en twijfel over de veiligheid in de nieuwe structuur zal daarin worden meegenomen.

De nota voorkeursbeslissing luchtruim herziening  kunt u hieronder downloaden/inzien

 



Gemeente eindelijk overstag

De gemeente Venray is eindelijk zover om met de uitvoering van een extra onderzoek aan de slag te gaan.  Het is echter vreemd dat ze een verzoek tot onderzoek bij Defensie neerleggen en niet zelf de verantwoordelijkheid nemen. In de brief naar Defensie maakt de gemeente daarnaast de fout een MKBA een onderzoeksinstrument te noemen waarbij er niet wordt gekeken naar alternatieven. De gesuggereerde KEA waarbij naar alternatieven wordt gekeken is in feite een verkapte MKBA. Belangrijker dan de keuze voor naamstelling KEA of MKBA is welke alternatieven in het onderzoek straks worden meegenomen. Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel heeft de gemeente al eerder uiteengezet welke locatiealternatieven van belang zijn. Onze uiteenzetting sluit aan bij het advies dat de Commissie MER  op de nota reikwijdte en detailniveau t.a.v. het MER heeft uitgebracht. Het is dus van belang straks niet alleen te kijken naar het 'goedkoopste' alternatief, maar ook naar 'betere' alternatieven. Zo heeft defensie vooralsnog géén boodschap aan het feit dat onze regio al de meeste luchthavens heeft in het land en dat De Peel straks twee militaire en twee commerciële vliegvelden telt binnen een straal van 50 km.  We zullen dus als werkgroep alles kritisch blijven volgen. De brief van de gemeente Venray kunt u hieronder downloaden/inzien



Brief naar gemeenteraadsleden betrokken gemeenten

Het is nu een jaar geleden dat we als werkgroep ‘Stop Vliegbasis de Peel’ onze eerste informatieavond organiseerden in Merselo. Op deze druk bezochte avond werd onder meer de meerwaarde van een MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse) toegelicht. Er zijn na deze avonden vanuit de werkgroep veel initiatieven geweest om een MKBA op de (politieke) agenda te krijgen en de meerwaarde te duiden. Ondanks alle goede wil vanuit verschillende kanten en partijen ligt er nog steeds geen besluit ligt voor het laten uitvoeren van een MKBA.

Ondanks dat de klachten over vliegbewegingen toenemen, zal ook deze maand in onze regio er weer veelvuldig worden geoefend met jachtvliegtuigen en grondtroepen. Met de klachten wordt n.a.v. de uitkomst van het laatst gehouden CVOM overleg en overleg met de gemeente Venray niets gedaan. Over de materie is vanuit Stop Vliegbasis de Peel een brief naar alle gemeenteraadsleden van alle betrokken gemeenten uitgegaan. Deze brief kunt u hieronder downloaden/inzien 



Een burgemeester zou zich wat beter moeten laten voorlichten

Het college van B & W ziet de MKBA (Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse) niet als het juiste middel om de bezwaren tegen de heropening van het vliegveld kracht bij te zetten. Het college denkt eerder aan het uitvoeren van een KEA (Kosten Effectiviteits Analyse). Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel heeft haar bedenkingen.

Bij een KEA wordt de militaire luchthaven zonder omhaal geopend. In de KEA wordt alleen onderzocht hoe dit de minste overlast geeft. Er is geen optie aanwezig om te onderzoeken of de uitbreiding van de oefencapaciteit elders kan worden gerealiseerd.

 De MKBA heeft die optie wel.  Bij de MKBA, zoals deze door werkgroep Stop Vliegbasis de Peel is voorgesteld, staat het doel van het defensiebeleid (uitbreiding oefencapaciteit) niet ter discussie. Het landsbelang en nationale veiligheid zal dus geen tegengewicht bieden of  doorslag geven. De Werkgroep heeft vooruitlopend op de afronding van de MER (Milieu Effect Rapportage) voorgesteld om een breed georiënteerde vergelijking te maken van mogelijke locaties voor de uitbreiding van de oefencapaciteit:

1.   De oefencapaciteit van defensie wordt op de Peel uitgebreid (voorkeur van Defensie)

2.   De oefencapaciteit van defensie wordt op een ander bestaand militair vliegveld van de luchtmacht uitgebreid

3.   De uitbreiding van de oefencapaciteit wordt op een voormalige vliegbasis van de luchtmacht of een locatie van een ander defensieonderdeel vervuld

4.   Er wordt naar het buitenland uitgeweken voor de uitbreiding van de oefencapaciteit van defensie

In een MKBA worden deze mogelijkheden wel onderzocht, in een KEA niet. Een KEA is volgens de werkgroep dan ook weggegooid geld en komt bovendien op geen enkele wijze tegemoet aan de afbreuk van het welzijn van mens, dier en milieu die een reactivering van de Peel met zich meebrengt.

Uitkopen van agrarische bedrijven lost het probleem vliegbasis de Peel niet op

Defensie ziet het uitkopen van agrarische bedrijven als een mogelijkheid om de stikstofuitstoot rondom vliegbasis de Peel te verminderen. Het uitkopen van agrarische bedrijven voor stikstof wordt ook wel extern salderen genoemd.  Daarbij mag volgens de letter van de wet 70 % van de ingekochte uitstoot gebruikt worden voor andere projecten. Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel heeft haar bedenkingen.

 Er is hier geen sprake van het eenvoudigweg overnemen van uitstoot, omdat de veehouderij stikstof produceert in de vorm van ammoniak terwijl de industrie en het weg- en vliegverkeer stikstofoxiden uitstoten. Ammoniak slaat dicht bij de bron van uitstoot neer en verzuurt daar de bodem, terwijl stikstofoxiden ver door de lucht worden getransporteerd en een schadelijk effect hebben op de menselijke gezondheid.

Het is daarmee dus nog maar de vraag of het extern salderen, de ene vorm van vervuiling vervangen door een andere, niet in strijd is met de Europese Regelgeving. 

Provincie Limburg slaat reactivering vliegbasis in omgevingsvisie over

Vanaf 7 september tot en met 18 oktober 2020 ligt de ontwerp Omgevingsvisie Limburg ter inzage. In de Omgevingsvisie Limburg wordt voor de periode 2021 tot 2030-2050 richting gegeven aan toekomstbestendige ontwikkelingen en de balans tussen het beschermen én benutten van de leefomgeving. In het concept wordt de voorgenomen reactivering van militaire Vliegbasis de Peel in het geheel niet genoemd.

 Een voorgenomen reactivering van Vliegbasis de Peel mag echter niet ontbreken in de definitieve Omgevingsvisie. Een vliegbasis waar gevlogen gaat worden met F-35’s is een niet te veronachtzamen aspect. Zeker niet als door de provincie als belangrijkste uitdaging is geformuleerd het realiseren van een aantrekkelijke, sociale, gezonde en veilige leefomgeving voor de Limburgers. Voor de Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel reden een zienswijze op te stellen en in te dienen.  Deze zienswijze kunt u hieronder inzien en/of downloaden.



Gemeente Venray vergeet reactivering vliegbasis de Peel 

Vanaf 2 april tot en met 14 mei 2020 ligt de conceptnotitie omgeving Venray ter inzage. De gemeente Venray wil op basis daarvan een omgevingsvisie voor de gemeente Venray opstellen. De voorgenomen reactivering van militaire vliegbasis De Peel ontbreekt in de conceptnotitie. Een reactivering heeft volgens Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel echter een enorm groot effect op het milieu. 

In de conceptnotitie omgevingsvisie gemeente Venray worden kaders gesteld voor de nog op te stellen milieueffectrapportage. Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel maakt zich zorgen over hoe de gemeente Venray omgaat met het woon- en leefklimaat in Venray en met de staat van de kwetsbare natuurgebieden. Wat opvalt is dat buiten een enkele verwijzing op p. 15, de voorgenomen reactivering van militaire vliegbasis De Peel in zijn geheel ontbreekt in de notitie. Aangezien de vliegbasis grotendeels is gelegen op het grondgebied van de gemeente is dit des te opmerkelijker.

 De gemeente claimt pro-actief te zijn m.b.t. verweer tegen de reactivering. Maar het uitvoeren van een MKBA ter ondersteuning van een MER wordt door de gemeente niet onderschreven en ook in de notitie van de omgevingsvisie wordt aan de reactivering nauwelijks aandacht besteed.

Voor de Werkgroep reden een zienswijze op te stellen en in te dienen.  Deze zienswijze kunt u hieronder inzien en/of downloaden 




Werkgroep Stop Vliegbasis de Peel vraagt Gemeenten, CVOM en Dorpsraden handen ineen te slaan

Werkgroep ‘Stop Vliegbasis de Peel’ heeft als hoofddoelstelling de bewoners binnen de invloedsfeer van vliegbasis de Peel objectief te informeren over de gevolgen van de voorgenomen reactivering van de basis. Hiervoor zijn inmiddels twee druk bezochte informatieavonden gehouden in Merselo en Deurne. Aan de bezoekers is op de avonden o.a. uitgelegd wat een Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA) beoogt.

Voor de werkgroep aanleiding de doelstelling wat breder te trekken dan alleen informatie verstrekken. Een MKBA is er voor iedereen en is het o.i. uit oogpunt van solidariteit wenselijk deze kosten niet alleen te laten dragen door een aantal bezorgde inwoners, maar deze ten laste te brengen van alle burgers via de gemeentelijke begroting. Daarom richt de werkgroep zich middels een brief tot de colleges van de gemeenten Venray, Deurne, Boxmeer en Gemert Bakel met het verzoek om een evenredig deel van de kosten hiervoor in uw begroting op te nemen. Het zou goed zijn als bij dit initiatief dorpsraden en leden van het CVOM leden de handen inslaan en het verzoek ondersteunen. De brief is daarom ook naar het Dorpsradenoverleg en het CVOM gestuurd. 




Reacties op geschreven artikelen 

Eigen artikel over Stopvliegbasis de Peel en de informatieavond 




Reactie op Artikel  Hallo Venray: 

De Nuance.pdf (303.36KB)
De Nuance.pdf (303.36KB)




Reactie op Artikel Algemeen Dagblad 'halveren veestapel':




Kort verslag informatieavonden Merselo en Milheeze:




Reactie op Artikel Geluidsisolatie woningen Merselo Hallo Venray :